.Portugalsko & Faro, Lagos, Sagres

0 Flares 0 Flares ×

Ani neviem, odkiaľ presne prišiel impulz, že strávime začiatok leta v Portugalsku. Tuším, že to bolo hneď po minuloročnom Islande. Takmer dva týždne na cestách, s tým, že sa človek budí každé ráno na novom mieste, ma úplne uchvátili a povedala som si, že ďalší rok to vyskúšame opäť niekde v teple. Pôvodným plánom bolo všetko včas naplánovať – minimálne 6 mesiacov dopredu, ako to bolo v prípade Islandu. (V onom prípade sa takmer všetkého plánovania zhostila Natálka Jakubcová, za čo sme jej s Peťom do dnešného dňa veľmi vďační. My by sme totiž prišli na Island ako celebritky a tuším, že by sme z neho veľmi veľa nevideli. :D) Každopádne, chcela som sa inšpirovať a začať pripravovať všetko včas. Najmä preto, že podľa pôvodnej verzie mali Natálka s jej Petrom absolvovať road trip Portugalskom s nami, čím by som za celú našu partičku niesla zodpovednosť.

LETENKY

Ono to však nie je úplne jednoduché plánovať niečo polrok dopredu. Najmä, keď sa má stretnúť viac ľudí. Nechala som to teda voľne plynúť a napokon sa všetko vyvŕbilo tak, že Nat s nami nepôjdu. Takže sme ostali na road trip už len vo dvojici. A keďže na plánovanie dvoch kusov na cestách pol rok netreba, každý deň som si hovorila: „Máme čas“. Keď sme sa však v máji vrátili z Edinburghu, už mi trochu horelo pod zadkom. Vedela som, že ak nezačnem konať (aspoň v niektorej časti plánovania), budeme sedieť doma. Takže som si okolo 20.mája otvorila AZAir a začala hľadať letenky. Zvolila som si časové okno, v ktorom sme cca chceli odlietať/prilietať, počet dní nášho pobytu (+/- 3 dni), prijateľný počet prestupov a všetky letiská, ktoré pripadali do úvahy na prvý odlet. Keďže sme chceli priletieť do jedného mesta (v našom prípade FARO) a odlietať z iného (PORTO), navolila som si aj túto možnosť. (Do políčka destinácie som napísala aj Faro, aj Porto, čím mi nakombinovalo lety.)

Pár dní som špekulovala a hľadala najlepšie možnosti, až som 29.mája kúpila letenky smer Portugalsko. Odlet 26.6, trasa Budapešť – Faro, prílet 7.7., trasa Porto – Budapešť. Cena pre oboch aj s batožinou 329, 28€. Leteli sme s WIZZAirom, bez prestupov a akýchkoľvek komplikácií. K letenkám som prikúpila jednu 20kg batožinu na obe cesty, takže sme sa mohli spokojne pobaliť. Mali sme teda klasicky k letenkám dva malé 10kg kufríky – jeden mal Peter pre seba, v druhom sme mali techniku (PC, objektívy, foťáky, kameru) a jeden veľký, v ktorom sme mali kozmetiku a ja oblečenie a topánky. Pozerala som, že aktuálne kúpite letenky na nejaký september napr. aj o 50€ lacnejšie, treba sa v tom len trošku pohrabať a nakombinovať si. My sme boli trošku limitovaný dátumom, takže sme si až tak veľmi nemohli vyberať, no myslím, že aj tak bola tá cena úplne v pohode.

UBYTOVANIE

Pôvodný plán bol priletieť do Portugalska, požičať si auto (o tom v nasledujúcom článku) a vybrať sa na cesty. Striedavo stanovať a striedavo využívať AirBnB. Napokon sa nám však vôbec nechcelo baliť stany a spacáky, tak sme si povedali, že pozrieme, ako vychádza cenovo ubytovanie a podľa toho prehodnotíme, či ich zbalíme alebo nie. Na moje prekvapenie bolo ubytko cenovo veľmi výhodné, takže verziu so stanovaním sme automaticky zamietli. Musím povedať, že s AirBnB to bolo veľmi pohodlné a asi prvýkrát, čo ho využívam, sme narazili aj na netypické ubytká. Je pravda, že doteraz sme stále mali krásne a dizajnové spanie, no v Portugalsku to bolo v pár prípadoch obohatené aj o zážitky. Mali sme teda 9 rôznych ubytovaní na 9 rôznych miestach, dokopy 11 nocí – pre dvoch to vyšlo na 556, 26€, pričom trojica z ubytiek bola aj s raňajkami. Linky na jednotlivé ubytká vám pridám vždy pri konkrétnej destinácii, tak si to potom omrknite nižšie (či v článkoch, ktoré budú nasledovať).

Celkovo sme boli s ubytovaním a pohostinnosťou veľmi spokojní. Všetky informácie, ktoré sme pred príchodom na ubytko potrebovali, boli prehľadné a jasné. S každým sa dalo dohodnúť, že sa prídeme ubytovať podvečer okolo 19tej (čo bolo vo väčšine prípadov). Všetci vedeli perfektne po anglicky a boli nápomocní. Pár majiteľov ma dokonca kontaktovalo deň vopred cez WhatsApp, poslali mi presnú polohu a ubezpečovali sa, či je všetko ok. Aby som vás dnes úplne neunudila a aby som mala o čom písať aj nabudúce, tak o aute vám napíšem v nasledujúcom článku. Pripojím aj info k našej trase a mapu, podľa ktorej sme sa túlali Portugalskom.

Poďte sa teraz pozrieť, ako bolo a ktoré tri „okruhy“ sme počas našej cesty videli…

Faro

26.6.2018

Pomaly prilietame do Faro. Po troch hodinách letu sa cítime ako po trojdňovej párty. Lietadlo dobré, ale mohlo byť aj lepšie. Veď viete, ako to chodí…Nevieme sa dočkať, kedy budeme sedieť v požičanom aute. Teda, aspoň v to veríme. Rezervácia auta totiž prebehla trošku rozpačito (o tom konkrétnejšie nabudúce) a hodinky ukazujú, že lietadlo pristáva takmer hodinu po plánovanom prílete, kedy sme si už auto mali dávno vyzdvihnúť. Presúvame sa do príletovej haly, ja čakám na kufre a Peter uteká do Avisu ubezpečiť sa, či nás naša rezervácia počkala. Stojím pred batožinovým pásom, ktorý sa zatiaľ nepohol. V hale sa už zhromaždila väčšina cestujúcich a môj zrak zastaví na hodinkách nad pásom. Ukazujú o hodinu menej, než hodinky na mojej ruke a mne to pomaly docvakne – časový posun. Keby som bola blond ako minulý rok, tak sa mám aspoň na čo vyhovoriť, ale tento raz môžem skonštatovať len jedno jediné – sme popletkovia. Prvýkrát v živote mi totiž vôbec nenapadlo pozrieť sa, čo nás z praktického hľadiska čaká. Ani mi necvaklo, že je v Portugalsku posun času. Na druhú stranu – keby sme si neboli mysleli, že máme hodinu meškanie, je dosť možné, že v rade na vyzdvihnutie auta stojíme dodnes. Nahromadilo sa tam totiž potom toľko ľudí, že nakoniec bolo naše malé popletenie aj výhoda. Šupli sme kufre do auta a frčíme prespať do Fara.

O meste som počula veľa, no väčšina bola – Faro je nezaujímavé, choďte odtiaľ hneď preč. Ak mám však povedať pravdu, podľa mňa nie je Faro vôbec také zlé, ako nám ho všetci opisovali. Mesto bolo podvečer pokojné, ulice takmer prázdne. Niektoré mi pripomínali Miami Beach, centrum vďaka naleštenej dlažbe zase Zadar. Mesto má podľa mňa veľmi špecifický charakter. V centre sa mixuje moderná architektúra a tradičné prvky a celé to veľmi pekne hrá. Som rada, že sme sa rozhodli stráviť prvú noc vo Fare. Keby sme boli totiž poslúchli a ihneď odtiaľ odišli, nejedli by sme najlepší šalát v našom živote! Ak pôjdete niekedy okolo, určite sa zastavte v podniku The Woods. A dajte si šalát s mangom a tuniakom – budete sa oblizovať až za ušami, sľubujem.

27.6.2018

Raňajkujeme na terase nášho AirBnb vo Faro, slnko vysoko nad hlavou a ja už celkom tradične „krstím“ ráno rozliatou kávou. Deň sa môže začať…Nakladáme sa do auta a frčíme smer Armação de Pêra, kde nás o druhej čaká zarezervovaná dvojhodinová Kayak tour, počas ktorej navštívime niekoľko menších pláži či skrytých jaskýň. Nevieme sa dočkať! Najskôr chcem vziať aj foťák, no po chvíli si to rozmyslím, takže berieme len GoPro na hlavu, nasadáme do kayaku a vyrážame.

• Sedíme v kayaku, nemáme pojem o čase, a sme kvalitne unavení. Pláže krásne, jaskyne tiež, ale vietor a vlny #súsmrť. Áno, cítime sa trošku ako Zaťko a Beňo, ale naozaj len trošku. Kým ich disciplína má 500m, tento náš výletík má údajne 10km. Aj by som si ponadávala, ale bol to môj nápad, tak sa zatiaľ tvárim hrdinsky..
  • Obieha nás už asi 15ta loď s nadšenými dovolenkármi. Niektorí sa nám snažia kývať, ale akonáhle zbadajú naše výrazy, chuť ich prejde – je im totiž jasné, že by sme po nich najradšej hodili veslo.
  • Vychádzame z jaskyne a počujeme: „Guys, all the way back!“ Táto veta zrazu v ušiach znie ako tá najsladšia pieseň…
  • Nasadili sme také tempo, že by nám ho aj naši olympionici závideli. Poháňaní vidinou jedla sa rútime späť.
  • Sedíme nad obrovskou panvicou morských plodov a rýb a ja uznávam, že to vlastne ani nebolo také hrozné…Darmo, teraz som už hrdinka, keď mám pred sebou plný tanier jedla.

Ale teraz vážne. Bol to skvelý zážitok a vrelo odporúčam všetkým, ktorí športujú. Ja som túto našu kayaktour našla cez AirBnb, tak si ju prípadne omrknite, ak budete plánovať cestu do Portugalska. Ak máte vzťah k pohybu, určite sa vám bude páčiť. Aj nám sa páčilo, len sme sa predtým málo najedli. Pripravte sa na to, že budete veslovať neustále a tiež rátajte s tým, že vlny a vietor môžu byť naozaj silné. Určite nechoďte na vlastnú päsť, radšej s inštruktorom! A nezabudnite sa natrieť opaľovacím krémom, všade! Ja som si povedala – nohy mi nespáli…Potom som chodila tri dni s purpurovými holeňami a mohla som sa fotiť len odzadu

Po kayakoch a výbornom obede (či obedo-večeri?) smerujeme do Luz (neďaleko LAGOS), kde nás čaká magické ubytko na ovčej farme. Míňame krásne kríky plné kvetov, predavačov citrusov a nádhernú keramiku. Po ceste si robíme zastávku v Carvoeiro a plánujeme si dať kávu a niečo sladké pod zub. Usadíme sa v peknej (na pohľad pomerne) posh reštike a čakáme, kým nás niekto obslúži. Na naše prekvapenie „no cakes“ a „without food no coffee“, tak reku, ďakujeme, nechajte si. Sadáme si na kamenný výbežok a pri tej kráse aj zabúdame, že sme nejakú kávu vôbec chceli. Jediné, čo chýba k absolútnej dokonalosti, je pohár vína… Samotnú fľašu ružového síce máme v kufri auta, no chýba nám otvárak a poháre, tak si ju necháme na neskôr. Okrem toho, máme pred sebou ešte pár kilometrov, takže romantika bude musieť počkať…

Šaty: Reserved (aktuálne v zľave), Šľapky: Birkenstock // Office Shoes, Klobúk: H&M, Kabelka: Loosa

Kimonové šaty: NA-KD, Klobúk: H&M, Okuliare: Meller, Kabelka: Mango

Lagos

28.6.2018

Zobúdzame sa na ovčej farme. Je niečo po ôsmej a kohút kikiríka už asi osemdesiaty piatykrát – darmo, nie som jediná, komu sa zdá, že túto našu dovolenku príliš vyspávame. Otváram dvere, vykročím na schody a do pár sekúnd je pri mne kŕdeľ husí. Aha, aké sú so mnou zrazu kamošky! Ešte včera na mňa syčali, no dnes, keď si myslia, že im nesiem jedlo, sa tvária, akoby nič. Špekulantky. Keď zistia, že im nič nenesiem, otočia svoje našuchorené riťky a pred prívesom nám nechajú pozdrav v podobe ?. Díky baby, aj nabudúce…
Len rozmýšľam, kto z nás do toho v nepozornosti skočí ako prvý – ja alebo Peter?

Raňajky na ovčej farme boli bezkonkurenčné. Takmer všetky produkty boli home made, čisté nebo na jazyku. Majiteľka je z Poľska, takže sme sa porozprávali aj po slovensko-poľsky a následne využili krásny dvor na nafotenie pár záberov. Spali sme v domčeku na kolesách, obďaleč bolo zase týpí či domček s otvárateľnou strechou, vďaka čomu môžu hostia pred spaním pozorovať hviezdy. Množstvo zvierat, obrovský pozemok, absolútne ticho – úplný raj! Po raňajkách smerujeme do Lagos. Na toto miesto sme počuli toľko chvály, že tam azda ani nemôže byť zle. A viete čo? Naozaj sú všetky tie oslavné ódy pravdivé! Nádherné scenérie sú tu na každom kroku, až sa človeku nechce veriť, že to nie je len kulisa. Ľudí tu však bolo pomerne dosť, takže sme si pochodili, čo sme chceli (Ponta da Piedade & Praia do Camilo), trochu sa okúpali, dali si výborné toasty a pokračovali v našej ceste ďalej. Nasledujúca zastávka – Sagres!

Kimono: Intimmissimi (aktuálne v zľave), Overal: Shein

Plavky: Calzedonia, Klobúk: H&M, Okuliare: Bay Bay, Náušnice: Forever 21, Uteráky: Orientalne.sk (s kódom „SWEETLADY“ 15% zľava) & Suit Suit, Taška: Mango

Sagres

28.6.2018 sme toho stihli veľa. Po ceste z Lagos do Aljezur sme sa zastavili v Sagres (resp. sme tam odbočili a vám odporúčam tiež!). Našli sme tu nádhernú pláž s úplne pokojnou vodou a len pár ľuďmi. Až sa mi nechce veriť, že to bolo v Portugalsku. Veď viete, divoké vlny a podobne. Rozložili sme si uteráky na veľkých kameňoch, nohy strčili do piesku a užívali si slnko. Pár, ktorý ležal neďaleko nás, hral domino, popíjal pivko a púšťal hudbu, takže sme to mali aj s programom. Okúpali sme sa, vyslnili, ja som doladila moje červené holene z predchádzajúcich dní a následne chodila aj s červeným ? či ramenami. Z pláže sme sa presunuli do Fortaleza de Sagres. Neskutočne tam fúkalo, ale oplatilo sa to vydržať. Následne pizza, domáce nanuky v kaviarni a smer Bordeira.

Mimochodom, po ceste do Sagres sme narazili ma obrovskú predajňu s keramikou. Najskôr sme ju prešli, no rozhodli sme sa vrátiť a pozrieť si ju poriadne zblízka. Celá budova bola ozdobená najrôznejšími taniermi a táckami. Bolo to nádherné! Ako dobre, že sme to auto otočili. Keby som mohla, hneď si pár takých tanierov pribalím do kufra. To je pre dnešok všetko, no nebojte sa, článkov bude viac. Nabudúce vás zoberiem na najkrajšiu pláž, akú som za môj krátky život videla. 🙂

Overal s odnímateľnou sukňou: Shein, Topánky: Corina // Answear (aktuálne v zľave), Podprsenka: Second-hand, Kabelka: Mango, Klobúk: H&M