.Edinburgh

0 Flares 0 Flares ×

Impulz ísť na výlet do Edinburghu prišiel tuším počas Silvestra od Simonky & Vladka. Pýtali sa nás, či by sme sa k nim s Petrom nepridali a keďže sme v Škótsku nikdy predtým neboli, naše „áno“ bolo jednoznačné. Priznám sa, že som predtým veľmi neriešila, ako to tam vyzerá. Na Instagrame som mala uložených pár fotiek z Circus Lane, no ucelenejší obraz o meste som nemala. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď nás privítalo nádherné mesto dýchajúce históriou, ktoré vyzeralo, akoby bolo vystrihnuté zo záberov Harryho Pottera.

Ak ste verným fanúšikom série, určite viete, že moja asociácia nebola náhodná. J.K.Rowling totiž zbierala inšpirácie práve v hlavnom meste Škótska, ktoré je obklopené Severným morom. Prvý diel svetoznámej série napísala v kaviarni Elephant House po tom, čo sa po rozvode s prvým manželom presťahovala do Edinburghu. Mesto pôsobí veľmi romanticky a uhladene. Jeho „hlavnou ulicou“ je Princess Street, ktorá rozdeľuje mesto na dve časti, a síce Old Town & New Town. Kým Old Town je dokonalým odrazom stredovekej architektúry, New Town je usporiadaný v antickom slohu. Mesto bolo postavené na skalnatých výbežkoch, ktoré vznikli sopečnou činnosťou. Práve na vyhasnutej sopke sa týči najväčšia pýcha Edinburghu – hrad. Mesto slúži rovnako ako oficiálne letné sídlo kráľovskej rodiny. Keďže je postavené v kopcoch, nikdy nepôsobí nudne a ulice sa krásne vlnia.

Nemusím vám snáď ani hovoriť, ako sme po príchode „ochkali“ a „híkali“. Prekrásne domy, veľa kvetov & farebné dvere – to je kombinácia, ktorá má dokáže nadchnúť pri každej návšteve Veľkej Británie. Keď sa k tomu pridali obrovské parky plné zakvitnutých čerešní, chvíľku som rozmýšľala, že by som v tom Edinburghu aj ostala. Určite sme však mali šťastie, že sme si pre čas nášho výletu zvolili druhý májový týždeň. Okrem toho, že sa nám podarilo vidieť všetky tie zakvitnuté stromy, počasie už bolo veľmi príjemné a dokonca nám ani nepršalo! Paätám si, keď sme boli dva roky dozadu na jeseň v Štokholme, od mora sa niesol studený vzduch a ja som chodila v štyroch vrstvách. Bola tam vtedy neskutočná kosa! Myslím, že v Edinburghu to bude počas jesenných/zimných/skorých jarných mesiacoch podobné, takže ja osobne odporúčam na výlet práve máj či letné mesiace.

Kam ísť?

Podľa predpovedí to ani v našom prípade najskôr nevyzeralo veľmi ružovo, no po príchode nás prekvapil jeden prekrásny slnečný deň a druhý príjemný, so zamračenou oblohou. So Simonkou sme sa zladili do vrstvených jarných outfitov a spoločne s našimi chlap(ca)mi obdivovali krásu ulíc. Opäť som nám na cestu pripravila mapu, podľa ktorej sme sa viac-menej orientovali a prechodili mesto. Prvé ráno smerovali naše kroky to kaviarne Grams, kde sme si dali také dobré a bohaté raňajky, že sa mi o nich sníva ešte aj teraz. Potom sme sa prešli do Armchair Books, nádherného rodinného kníhkupectva neďaleko hradu. Následne prechádzka na hrad, odkiaľ sme po Royal Mile zbehli na dychberúcu Victoria Street. (Tá bola pre J.K. Rowling inšpiráciou na Šikmú uličku.) Medzitým nejaká tá káva a následne viedli naše kroky do parku s názvom The Meadows. Fotky pod ružovými čerešňami vznikali práve tam! Z parku sme sa vrátili naspäť na Royal Mile a keďže sme už boli kvalitne hladní, deň sme zakončili obedo-večerou neďaleko Princess Street. Skvelou bodkou na záver dňa bolo pivo v The Cask & Barrel, ktorý sme mali pár krokov od domu a mali sme tam ten najlepší jahodový cider vôbec!

Letenky

Letenky som hľadala cez azair, kde som si navolila flexibilný čas odletu v rozsahu troch týždňov a hľadala, ktorý let bude najlacnejší. Keďže sme sa nepotrebovali striktne držať žiadnych dní, bolo to o to lepšie a mohli sme si vybrať to, čo bude pre nás časovo a cenovo najpohodlnejšie. Zvažovali sme dve možnosti – odlet z Budapešti a odlet z Bratislavy. Napoko vychádzala lepšie Bratislava, pričom aj čas odletov a čas, ktorý sme strávili v Edinburghu, boli veľmi fajn. Odlietali sme vo štvrtok podvečer, piatok a sobotu sme si prechodili mesto a let naspäť sme mali v nedeľu skoro ráno.

Ak budete zvažovať nejaký „city break“, určite odporúčam! Mesto je krásne a mne prišlo veľmi útulné. Je síce pravda, že sme sa poväčšine motali rovnakými časťami, no zdalo sa mi celkovo veľmi „kompaktné“. V čase našej návštevy tam nebolo ani veľa ľudí, bez problémov bola aj mestská hromadná doprava či transfer z letiska.

Transfer & MHD

Na cestu z letiska (a neskôr späť) sme zvolili autobus, ktorý chodí pravidelne každých 10 minút. Z letiska smeruje do centra (linka Airlink 100), pričom koncovou zastávkou je Waverley Bridge. Tá bola od nášho bývania vzdialená cca 12 minút. Kúpili sme si spiatočný lístok za £7.50, ktorý sa dá kúpiť vopred cez internet alebo priamo v autobuse od vodiča. Cena je rovnaká, takže si to pokojne nechajte až po prílete. MHD v podobe autobusov či električiek chodí pravidelne, je ľahké sa v nej orientovať a lístok si poholdne kúpite u vodiča. V tom prípade však treba mať pri sebe drobné, pretože zo sumy sa nevydáva, takže je ideálne mať presne. Lístok sa však dá kúpiť aj cez aplikáciu, tak si to prípadne predtým ťuknite a môžete pohodlné cestovať. My sme si prvý deň kúpili denný cestovný lístok, no napokon sme ho využili len na jednu cestu, keďže sme všade chodili pešo.

Bývanie

Bývanie sme riešili opäť cez AirBnB. Pravdu povediac, neviem si už ani predstaviť, aké by to bolo cestovať bez tohto webu! Nehovoriac o tom, že keby ho zrušili, asi by som bola na cestách omnoho viac limitovaná. Vyhovuje mi, že si vždy vyberiem bývanie, ktoré sa mi páči vizuálne aj cenovo. Že si môžem prispôsobiť lokalitu podľa seba a často sa ocitnem na miestach, na ktoré by som sa za normálnych okolností nedostala. Bývali sme na London Street v tomto byte. Bol na prízemí, mal dve spálne, kuchyňu, kúpeľňu a obývačku. Pre dva páry, resp. štyroch ľudí v akejkoľvek forme, bol dokonalý. Na osobu nás to na tri noci vyšlo niečo okolo 121€, čo je na lokalitu úplne primerané. Izby boli pekné, čisté, kúpeľňa rovnako. Jediné, čo nás prekvapilo a zároveň rozosmialo, bola skutočnosť, že v byte chýbal toaletný papier, takže sme to potom museli pohotovostne riešiť.

Čakala nás aj taká tá „britská“ klasika, resp. to, čo som si zažila vždy, keď som bola v UK – dvere sa nedali po odchode zamknúť. Chýbal im totiž klasický zámok, takže sa dajú len pribuchnúť. Chvíľku sa človek bojí, či ho niekto neukradne alebo neokradne, no fungujú tam takto všetci, takže sa netreba báť. (Pokiaľ teda naozaj nie ste v nejakej pofidérnej štvrti.) Časť, v ktorej bol náš byt, bola pokojná a upravená. Hneď oproti domu bola škola, na rohu ulice kostol a na druhej strane skvelé pivo! Na všetky miesta, ktoré sme chceli vidieť, sa dalo dostať pohodlne pešo do 15 minút. Dokonca aj z letiska to trvali len niečo okolo 40 minút.

To je odo mňa v dnešnom článku všetko, no nebojte sa, ešte mám pre vás pripravené z Edinburghu dva ďalšie, takže vám toho ukážem viac. 🙂 Pod článkom nájdete už tradične info o našich outfitoch. Prajem krásny víkend!

Outfity

Ja

Šaty: MOHITO (k dispozícii online v tomto odkaze), Bunda: Forever 21, Basic tričko: Zara, Topánky: CCC, Kabelka: Forever 21, Čiapka: Bershka, Šperky: TOUS

Simonka

Šaty: Mango // Answear (k dispozícii online v tomto odkaze), Svetrík: H&M, Bunda: Bershka, Čiapka: H&M, Topánky: Answear