.cestovateľská láska: Kraków

0 Flares 0 Flares ×

Cestovanie je láska. Či už cestujem do diaľky, cez hranice len k „susedom“, za mesto alebo do hôr, pocit, ktorý ma vždy zaplní, je nenahraditeľný. A hádam, že aj celkom ťažko definovateľný a opísateľný. Myslím, že to pozná každý, kto rád cestuje. Zmes šťastia, očakávania, zvedavosti, jemnej ilúzie, nevedomosti a chuti objavovať. Každý kút je iný a nezabudnuteľný svojím špecifickým spôsobom. Niektoré miesta dýchajú históriou, iné sú moderné, ďalšie nedotknuté či až priveľmi frekventované. Pravda, neprecestovala som celý svet, ale postupne si moje cestovateľské sny plním a môžem povedať, že nie je nič krajšie, ako keď prídem na miesto, o ktorom som predtým len počula z rozprávania či ktoré som videla na fotke, a zrazu stojím presne tam, kde som dlho túžila byť.

Najmä, po príchode späť si vždy uvedomím, čo všetko mám doma rada a som vďačná za všetky tie možnosti, ktoré mi dnešný svet ponúka. Síce nemám na cestovanie vždy toľko času a prostriedkov, koľko by som chcela, každý jeden raz, kedy sa mi podarí navštíviť nové mesto či krajinu, si naplno vychutnávam. Naposledy tomu tak bolo v Krakowe – v meste, ktoré máme spod Tatier relatívne na skok a ktoré kvitne každým dňom čoraz viac.

Kraków

Prvý raz sme boli spolu s Petríkom v centre Krakówa dva roky dozadu. Bolo to presne v týchto dňoch, akurát dnes mi na Facebooku vyskočila spomienka s fotkou, ktorá mi náš výlet pripomenula a mojou prvou asociáciou bolo to, aká zima nám v tom čase bola. 😀 Pamätám si, že bolo nesmierne chladné počasie a prechádzky uličkami sme si ani poriadne neužili, keďže sme väčšinu času len klepali zubami! Každopádne, mesto nás aj napriek drkotajúcim sa stoličkám očarilo hneď od prvého momentu a ja som vedela, že to nebude naša posledná návšteva.

A tak sme sa po dvoch rokoch opäť vrátili. Plánovali sme ho síce navštíviť aj skôr, no ako to už býva, človek si poriadne ani nestihne vysušiť plavky z letnej dovolenky, už aj balí darčeky pod vianočný stromček! Čas zbehol ako voda a my po dvoch rokoch opäť obdivujeme krásy tohto jedinečného mesta – tento raz sme so sebou vzali aj moju maminu a Jurka. Ak by som si mala vybrať, ktoré z okolitých miest ma nadchlo najviac, bol by to určite Kraków.

Cítim sa v ňom veľmi bezpečne a vďaka blízkosti jazyka či mentality aj tak, že by som mohla v momente zapadnúť. Má intímnu atmosféru, rozličné kúty a pekné uličky. Mesto je vrúcne, ľudia v ňom priateľskí a komunikatívni. Nie je príliš veľké a nie je ani malé, neustále pulzuje a rozvíja sa. Nie však príliš rýchlo a vtieravo, skôr tak, aby uspokojilo potreby domácich a túžby turistov.

Bývanie v centre mesta

Počas našej návštevy Krakówa sme si zabookovali krásny AirBnb apartmán, ktorý zážitok zo všetkých „peknôt“ mesta ešte viac umocnil. Priestor bol veľmi dizajnový & chic, takže „wow“ efekt sa dostavil hneď po otvorení dverí. Drevo, tehly, zemité odtiene a zaujímavé detaily – kombinácia toho, čo sa mi v interiérovom dizajne páči úplne najviac sa zhmotnila do reálnej podoby. Až sa mi nechce veriť, že by mohol byť niekto na úplne rovnakej vlne, ako som ja! Keby mal byť ešte o jednu izbu navyše, bez váhania tento byt od majiteľa kupujem…

Je vhodný pre pár či štyri osoby, ktoré si „nevadia“. 🙂 V spálni je krásna veľká posteľ a nápaditá skriňa, ktorá je umiestnená v stene za zasúvacími dverami. Obrovská kuchyňa spojená s obývačkou je zariadená tak, že bez problémov ponúka možnosti pre tých, ktorí si chcú na byte uvariť. V obývačke je rozťahovací gauč, kde sa vyspia ďalšie dve osoby. V dome, v ktorom sa byt nachádza, je najstarší funkčný výťah v celom Krakówe. Byt má ideálnu polohu – nachádza sa na rohu centra mesta, len ulicu od hlavného námestia známeho ako „Rynek Glówny“. Všade, kam sme smerovali, sme sa dokázali pohodlne presunúť pešo a nebolo to viac než 1,5 kilometra.

Praktická informácia – auto sme odparkovali na parkovisku Plac Wszystkich Świętych hneď oproti apartmánu – stálo 70 pln na deň, bolo strážené a len pár krokov od nášho bývania.

Pivný zážitok & klasická kuchyňa v C.K. Browar

Do Krakówa sme prichádzali poobede okolo štvrtej, čo je v podstate olovrant. Keďže sa však dni v túto dobu končia pomerne skoro, mali sme pocit, že už je večer a náš plán bol jasný! Po tom, čo sme sa ubytovali a vybalili smerovali naše kroky na dobrú večeru. Vybrali sme si „piváreň“ C.K. Browar, ktorá bola od nás len pár ulíc a ponúkala všetko, po čom naše chuťové poháriky v tú chvíľu túžili – poriadne tradičné jedlo a čosi dobré na pitie. Ak ste vegetariáni/vegáni, určite tu nechoďte, keďže všade naokolo sedia ľudia s pivom a pečeným kolenom, no ak ľúbite mäso, lokálne chute a dobré pivo, odporúčam. Spomínané pivo dokonca podávajú v obrovskej „pipete“, z ktorej si pri stole môžete čapovať. Podnik sa nachádza v podzemí, má príjemnú atmosféru a v čase našej návštevy rýchlu a príjemnú obsluhu.

Raňajky v Charlotte Bistro

Na Instagrame som vás ešte pred odchodom požiadala o radu pri výbere podnikov. Úplne najčastejšie zo všetkého ste mi odporúčali bistro Charlotte, ktoré je naozaj ideálnym miestom na raňajky! Krásny priestor, z ktorého cítiť teplo domova, výborná raňajková ponuka a ešte lepšie domáce džemy či chlieb, ktoré si sami vyrábajú. Sladké či slané, vybrať sa dá čokoľvek a za rozumný peniaz. Za všetkých štyroch sme platili v prepočte okolo 18€, čo je v porovnaní s tým, čo všetko sme si dali, úplné nič. Bohužiaľ, nestihla som vám jedlo samotné odfotiť, keďže sme ho zjedli skôr, než som stačila vytiahnuť foťák. 🙂

Potulky mestom

Som turista, ktorý sa rád túla. Múzeá a galérie sú fajn, no úplne najradšej sa len tak prechádzam uličkami, pozorujem architektúru a jej detaily a nasávam atmosféru ulice. Nahliadam cez výklad, všímam si ľudí, počúvam, ako mesto pulzuje. V Krakówe je to veľmi príjemný zážitok a vždy sa tam dá čo obdivovať! Hlavné námestie, Wawel, Kazimierz, Staré Mesto –  každá časť má niečo do seba a vedela by som sa nimi prechádzať znovu a znovu. Teraz na jeseň je Wawel podľa mňa ešte viac čarovný ako zvyčajne – všetky tie krásne farby do seba dokonale zapadajú a neexistuje, že by ma pohľad na ne začal nudiť.

Raňajky v Dynia Resto Bar

Očividne som raňajkový typ. 😀 Zo všetkého najviac si užívam pocit (ne)usporiadaného rána, kedy sa môžem len tak rýchlo obliecť a hneď vyraziť do ulíc na niečo dobré pod zub. Bohaté raňajky, ktoré niekto pripraví miesto mňa, to je jednoducho sen! Druhý deň sme raňajkovali v Dynia Resto Bar, ktorý tiež môžem len a len odporúčať. Robia tu moje najobľúbenejšie americké raňajky a boli presne také, aké som ich chcela v tom ráno mať. Odporúčam aj ich skvelú citrónovú limonádu! Tá je asi najlepšia, akú som doteraz pila. Priestor je veľmi útulný a v letných mesiacoch sa tu dá sedieť aj na terase, ktorá je vo dvore.

Kraków je krásne mesto – veľkostne tak akurát a atmosférou veľmi hrejivé. Ak by som sa raz rozhodla odísť zo Slovenska, myslím, že moje kufre by som zložila práve tu.

Love, peace and life Ivanka

Na výlete som nosila:

Ružové šaty – Mohito (online k dispozícii tu, teraz v zľave!), Ružové topánky – Topankovo.sk (online k dispozícii tu), Klobúk – Forever 21, Kožúšok –  NAKD (s kódom „Ivana2“zľava 20% na nákup), Pančušky – Bepon, Kabelka – Bershka

Červená bunda – House (online k dispozícii tu, teraz v zľave!), Košeľa – House (online k dispozícii tu), Džínsy – Mango, Tenisky – Tommy Hilfiger z Office Shoes, Ponožky – Walker’s, Okuliare – Zero UV