.Island, časť druhá

0 Flares 0 Flares ×

Island, deň druhý

Selfoss je ráno pokojný. Pomaly sa zobúdzame a pomedzi rolety preniká ostré slnko. Nechce sa mi veriť, že môžeme mať dva dni za sebou tak nádherné počasie! Na raňajky praženica a hybaj vybavovať. V kúpeľni nachádzame zabalené zubné kefky a malé cestovné šampóny a jasáme od radosti. Presne takáto výbavička sa nám teraz hodí – celá kozmetika totiž ostala v kufroch. Tie stále nikde, na letisku o nich stále nič nevedia a rovnako nevieme o nič viac ani my – aj napriek niekoľkým telefonátom na všetky možné čísla. Voláme do poisťovní, voláme opäť do AirBerlin a rozmýšľame, čo budeme robiť. Kúpiť nový stan, spacáky a karimatky, pokračovať v ceste a dúfať, že nám to dodatočne neskôr preplatia alebo hľadať náhradné ubytovanie, ostať na jednom mieste a čakať, čo bude? Jednoznačnú odpoveď od AirBerlin nemáme, takže si nie sme istí, no napokon sa rozhodneme risknúť to a dokúpiť, čo nám chýba.

Obliekam si tepláky, v ktorých som prišla, trošku spotené tričko zo včera a hovorím si, že nevadí, nejako to prežijem a keď bude večer v kempe práčka, tak si to tam hodím. Balíme veci do auta a ideme na nákup. Najskôr jedlo (fazuľky, tuniak, chlieb, šunka, niečo na pitie a tiež „mlsky“), potom stan, karimatky a spacák. Zastavili sme sa aj v F&F, no po zhliadnutí cenovky na legínach, ktoré u nás stoja 22€, som sa veľmi rýchlo otočila a smerovala k východu – stáli 54€ a povedala som si, že až taká zima, aby som ich potrebovala, mi naozaj nebude. Napokon rýchla zastávka v islandskom JYSK-u (volá sa inak, no logo určite spoznáte!) a skvelé periny za cca. 20€. Ideme na rýchlu kávu na pumpu, kúpiť chalanom tabak a skvelý deň sa môže začať.

Pumpová historka

Deň bol skvelý, to áno, no začala som ho celkom vtipne. Tak sme sa teda usadili v aute, kávy v ruke, úsmev na perách. Ešte sme sa ani nepohli, mne sa podarilo spraviť jeden nešikovný pohyb a moje cappuccino bolo všade – na mojej mikine, teplákoch, tričku, na sedačke, na telefóne a tiež Peťovej mikine, ktorá bola položená vedľa mňa. V aute ticho, všetci na mňa pozerajú a ja cítim, ako sa mi káva rozlieva po koži na stehne a páli čoraz viac. Po mojej otázke, či má niekto vreckovku, nastáva ešte troj sekundový tranz celej posádky a následne „záchranná akcia“. Všade je moja káva a ja si uvedomujem, že si nemám čo obliecť. Tak sa to teda pekne začalo…

Na záchode sa vyzliekam a pravé stehno mi zdobí obrovský červený fľak – malú jazvu po popálenine mám ešte aj dnes. Snažím sa veci aspoň trochu vyprať, no už teraz mi je jasné, že potrvá dna dni, kým všetky uschnú. Peter mi podáva jeho tepláky a mikinu vo veľkosti XL, vyzerám ako nádejný islandský raper Lil Lollipop a stehno ma ešte stále neskutočne páli. Z pumpy vychádzam ako bezdomovec, všetci sa na mňa pozerajú a je mi smiešne – 10 minúť dozadu som pri vychádzaní z tých istých dverí ešte vyzerala ako sebavedomá fashionistka, teraz vyzerám ako bandita, ktorý ich prišiel všetkých okradnúť.

Seljalandsfoss, Skogafoss

Veci sa sušia na „prístrojovke“, smerujeme od Selfoss na východ k vodopádom Seljalandsfoss a Skogafoss. Začína sa mračiť a kým dorazíme k vodopádom, prší. Čiapky na hlavu a obliekame všetky bundy, ktoré máme. Nejaký dážď a vlhko nám predsa nebudú kaziť zážitok! 🙂 Oba vodopády sú krásne – majestátne, obrovské a na prvý pohľad neuveriteľné. Čím sme si to zaslúžili, že máme na tejto našej zemi takéto krásy, ktoré môžeme obdivovať? Počas cesty medzi vodopádmi sa zastavujeme pri chutne vyzerajúcich malých domčekoch a opäť mi berie dych krása vlčieho bôbu, ktorý lemuje cesty. Pokračujeme na miesto, ktorého som sa nevedela dočkať – vrak lietadla a pláž plná čierneho piesku!

Solheimasandur Plane Wreck & Reynisfjara Beach

Pre mňa zážitky, ktoré sa radia do môjho toplistu. K vraku je pomerne dlhá cesta, pri ceste nie je v podstate ani označený, no spoznáte ho podľa množstva áut, ktoré stoja na parkovisku uprostred ničoho. Treba k nemu kráčať asi 35 minút, no stojí to za to. Cítili sme sa ako na inej planéte – všade okolo len čierny piesok a náš cieľ nedohľadne. Napokon sme k nemu dorazili a tá atmosféra bola neskutočná. Takmer taká dobrá ako na čiernej pláži neďaleko mesta Vik! Nebudem viac prezrádzať, myslím, že fotky toho zachytia a povedia omnoho viac. Napokon prichádzame tesne po polnoci do mesta Vik, zložíme sa v kempe, rozkladáme stan a pripravujeme miesto na spanie aj v aute. Zaspávam s myšlienkou na to, aký bol tento deň aj napriek okolnostiam skvelý a modlím sa, aby bol naším ranným budíčkom telefonát z letiska.

Deň tretí

Deň tretí. Budíme sa na telefonát. Nanešťastie nie z letiska, ale z poisťovne. Nevadí, aj zajtra je deň. Balíme veci a okolo jedenástej vyrážame. Dnes sú v pláne malé kamenné „hovienka“ (Laufskálavarða), machové kopce (Eldhraun) a na koniec dňa najkrajší zážitok z Islandu – ľadovec. Celý deň sme mali premenlivé počasie – najskôr slnko, potom prehánky a napokon opäť slnko. Keď sme prišli k ľadovcu, čakalo nás tak nádherné počasie, že tomu ani dnes nedokážem uveriť. Bolo to asi to najkrajšie, čo som za svoj krátky život videla…

Rada číslo štyri

Island je (vraj) štvrtá najdrahšia krajina sveta. Vedeli sme o tom, no aj tak Vám po príchode niektoré ceny vyrazia dych. Káva za cca. 4€, burger na pumpe za 12€, hot-dog za 5€. Obchodov je po ostrove málo, oblečenia ešte menej. Potraviny odporúčam nakupovať v obchode s názvom Bónus – je cenovo najvýhodnejší a kúpite tam všetko potrebné. Čo sa odevov alebo výbavy týka, je to trochu komplikovanejšie. Totiž, väčšina miest či obcí je naozaj malinká a ešte sú aj ďaleko od seba. Obchodov je v nich minimum (dokonca aj potravinových marketov) a ak nejaký náhodou nájdete,  nie je úplne zaručené, že kúpite to, čo potrebujete. Riešením môže byť, že sa uskromníte a budete brať život s ľahkosťou. 😀 Ak túžite po ikonickom vlnenom svetri z Islandu, odložte si minimálne 200€ – od tejto sumy sa totiž dajú kúpiť. My sme si potrebovali kúpiť mikiny a jediné, čo sme našli, boli špecializované obchody, kde stála plyšová mikina 80€ a bunda 220€. Čo je však isté, že v nej bolo naozaj príjemne teplo!

Ak sa vám stane niečo podobné, ako nám, pripravte sa na výdavky naviac. Neviem si predstaviť, že by som si na Island prišla splniť sen a cestovala „za posledné prachy“ a následne sa mi stalo niečo podobné. Určite so sebou majte finančnú rezervu (stačí na účte), nezabudnite ešte doma na poistenie a nenechajte si pokaziť výlet! 🙂

Rada číslo päť

Na Islande sa dá na základe našej skúsenosti platiť kartou úplne všade. Islandské koruny vám viac-menej netreba, pretože veľa obchodov či campov prijíma platby aj v € alebo kartou. Ak však nejakú islandskú hotovosť predsa len chcete mať, vyriešite to priamo na letisku. Po prílete je v hale veľká zmenáreň s niekoľkými bankomatmi, z ktorého si môžete svojou kartou vybrať islandské koruny. Je to výhodnejšie ako meniť si v klasickej zmenárni a aj omnoho jednoduchšie.

Rada číslo šesť

Ak nakupujete napr. oblečenie v sume nad 6 000 ISK, máte nárok na vrátenie dane. (Tzv. Tax/VAT Refund). Stačí, ak si odložíte bloček, vyplníte príslušný formulár, ktorý k nemu dostanete a odovzdáte ho v okienku na letisku pred odletom. Daň vám vrátia buď v hotovosti alebo priamo na účet.